Tuesday, September 05, 2006

it's always hard to be a good listener.....

hmmm... tengok tajuk pon dah tau memang susahnye nak jadik a good listener.... kadang2 kiter tatau pn nape kiter 'org' yang dipilih untuk mendengar semue cerita n luahan hati org2 lain tuh.... mungkin org2 tuh selesa bgtau kat kite n kiter ader sau 'factor' yang menyebabkan org raser kiter boleh simpan rahsia org tuh.... tapi xtau la ape 'factor' tuh... sj je terbukak isu nih memandangkan semalam ader sesi luahan perasaan oleh kawan aku...memang bukan la luahan perasaanye kat aku tapi luahan perasaanye terhadap kawan aku yang lagik sorang nih... kawan aku yang meluahkan persaan nih adalah seorag lelaki yang ter'salah' aggap layanan yang kawan pompuan aku nih bagik... senang citer yang laki ni aku kasik name L and yang pompuan nih P k? sj je nak citer sekadar untuk renungan.... so, ceritenye berbuyi begini....

L kawan ngan P nih dah lamer dah sebab diorang pernah satu kelas dulu.... pastuh maybe memang dh cr P nih layan semue kawan2 lelaki die camtuh...bg aku, taklah cam gedik n bagik harapan, tp maybe care cakap yang lembut, tutur kate yang manis, n memang keterampilan yang agak menawan membuatkan hati2 lelaki cepat cair... cam2 la gak ngan L yang terpikat dan ter'perasan' perasaan P terhadap die...lupe nak cakap, si L ngan P nih 2-2 kawan aku...tp, aku kawan ngan L pon sebab L kawan P..so, back to the stories.... aku dah bajet dr dlu dah L nih suke kat P. dah siap cakap kt P dh, tapi P nih tk caye... L pn x wat pape pn untuk buktikan yang pendapat aku nih btol.... L nih pemalu kot orgnye die tunggu sampai semalam, which is selepas 4 tahun diorang berkawan br nak membuktikn yang pendapat aku tuh btol...tp tulah die bukannye cakap terus kat P tp cakap kat aku.... hm, memang direct dan jujur btol die smalam, maybe dah lame sangat simpan kot... malangnye buat L, si P dah ader balak nak dekat setahun dah... erm, n si L mempersoalkan kenape selamer nih biler L tanye P die ader balak tak si P mesti tak ngaku.... erm, aku pn tatau tuh kene tanye P sndrik.. maybe die ader reason yang kukuh...but, i don't know.... n si L nih cakap buang hati die je kat P, buat malu die je terhegeh2, n macam2 lagik la.... n L cakap maybe pasnih die takan contact P lagik or maybe die akan cakap direct kat P tapi die pn xsure...

so, the moral of the story...banyk moral nye...

1- jangan tersalah anggap layanan yang org bagi kat kiter. mungkin org tuh memang anggap kiter kawan je n maybe die memang layan semue kawan2 die cam2...

2- kalau dah suke kat orang tuh, cakap je la sebelum merana die kemudian hari n sebelum terlambat sangat... (tp, sush la bab2 melibatkan hati & persaan nih, kn?)

3- kalau raser2 dah ader balak or aweks tuh, takyah la sorok2... bitau je kat org especially kawan2 korag... nnt xde la hati2 yang kecewa sebab tuggu korang...

last but not least pesanan aku untuk semorang n untuk diri aku sindrik... kawan nih susah nak dapat...jangan sebab mende2 camnih kiter hilang satu drp kawan2 kiter... walaupon satu, tapi ia akan tetap effect kiter suatu hari nnt... bak kate kawan aku, mende nih kecik sangat sebab banyak lagik mende yang lagik penting dlm idop kiter...

renungkan.........


by,
Aimi A.Z yang tengah insaf sekarang nih

No comments:

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin