Saturday, June 13, 2009

The LAST LECTURE...


Aku nak review pasal buku ni. The LAST LECTURE by Randy Pausch with Jeffrey Zaslow. Aku start baca buku ni dalam beberapa bulan yang lepas tetapi akibat kebusyan yang melampau dan tiada masa untuk mengadap so baru hari ni aku habis baca. Overall aku rasa buku ini sangat bagus untuk dibaca oleh semua orang sebab buku ni sangat-sangat memberi inspirasi.

Sipnosis:
Buku ini mengisahkan tentang kehidupan sebenar si penulis yakni Randy Pausch yang merupakan seorang lecturer dan profesor di Carnegie Mellon. Bila suatu hari tu doktor bagitau yang dia cuma ada beberapa bulan je nak hidup, dia mula berfikir tentang macam mana nak bagi orang especially anak-anak dia, ingat kat dia sampai bila-bila. Then, dia terfikir nak buat lecture yang terakhir untuk nak bitau macam amanah terakhir, macam nak inspiredkan orang ramai buat kali terakhir dan nak semorang tau yang Life is short, start achieving your childhood dreams! Lebih kurang macam tu lah... Last lecture dia, dia buat kat U tempat dia mengajar and buku ni adalah kesinambungan daripada lecture dia tu.



Something to highlight:

"Look for the Best in Everyboody. Everybody has a good side. Just keep waiting. It will come out"

"Never give up. Brick walls are there for a reason. And once you get over them - even if someone has practically had to throw you over - it cann be helpful to others to tell them how you did it."

"Ask yourself: Are you spending your time on the right things?"



Banyak lagilah yang best kat dalam buku ni. Dia cerita macam mana dari kecik dia berangan-angan nak kerja dengan Disney and how he ended up being a Disney Imagineer. Dia cerita macam mana dia jumpa wife dia, macam mana dia treat anak-anak buah dia and even macam mana dia treat student dia. Sangat direcommend oleh Aimi A.Z.

At the end of this book, dia tak bagitau bila dia mati. So, I do some googling and I found out that he died on July 25, 2008 tak sampai setahun lepas dia kasi last lecture dia. Kalau taip je Randy Pausch siap ada gambar dia and LastLecture dia ada dalam You Tube. Canggih kan teknologi? Tapi, aku rasa itu pun dia dah cukup rasa puas sebab dia dapat buat Last Lecture dia and buku dia pun sangat laris dijual. orang Malaysia pun dah baca ni.. *wink*

So, kepada anda yang mahukan buku yang boleh memberi inspirasi dan sebuah buku yang bagus, buku ini untuk anda. Pergilah cari kat MPH ke, Times ke, mana-mana lah.. :P



Nota kaki: Kepada lecturer-lecturer kat luar sana, silalah baca buku ni kerana anda akan terfikir kembali kenapa anda menjadi seorang lecturer. Orang yang bukan lecturer macam aku ni pun tiba-tiba je teringin jadi lecturer. Eh, boleh plak?

Nota tangan: Banyak lagi buku yang belum habis dibaca. Kena cepat-cepat habiskan baca especially buku "The Thin You Within You." Apahal?



by,
Aimi A.Z yang sangat bermalas-malasan di hari Sabtu...

3 comments:

fawghah said...

hmm... kalo aku wat buku my last lecture gak boleh tak? eh tp yg sesuai utk aku maybe my last shopping day!! hahahhahahahah... coz aku nak bg lecture ape nye lar kan? hahahaha...
hmm.. sal cita2 masa kecik2? aku pun tak ingat! hahahaha... masa kecik2 dulu sibuk main!! hahahahaha... tak sempat nak pikir! but.. aku pernah lar.. masa kecik2 dulu terasa nak keje mcm.. hmmmmm nak jd businesswoman then ader kene ngene dgn property... tuh lar cita2 aku masa kecik2...
masa tuh aku tgk bapak aku keje mcm tuh...tapi aku tatau keje ape!! hehehehe.... so aku slalu ckp nak jadi developer! hehehehee... :P

Aimi A.Z said...

Aku tak ingat la cita-cita yang menarik time kecik, tapi yang aku tau aku banyak sangat cita-cita sekarang ni. Ha, aku belum cerita lagi cita-cita aku yang nak jadi tailor plak sebab satu kes yang terjadi. Hahahaha.... Nnt aku citer...

eh jap, bukan ko bercita2 nak jadi pilot ke? :P Chef pun bukan cita-cita ko?

fawghah said...

a'ah.. tuh mmg cita2 aku... or angan2 aku ar.. hehehe.. tp cita2 pilot dtg dulu... dan kemudian bile tak dpt... baru nak jadi chef... atlast... hamprak pun tak!! hehehe

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin