Monday, September 20, 2010

Cerita Raya Saya

Setelah 2 tahun berturut-turut beraya di perantauan [Putrajaya], tahun ni kami berada di kampung halaman [Ipoh]. Sebab Opah dah agak sihat dan nak beraya di rumahnya maka kami anak-cucu-cicit memenuhi kehendak Opah untuk beraya di Ipoh. Jadi, inilah cerita raya saya. Aiceh!

Perjalanan aku bermula di malam raya. Di mana aku menaiki ETS untuk pulang ke Ipoh pada malam raya. ETS tu apa? ETS stands for Electric Train Service yang menghubungkan Ipoh dan Kuala Lumpur dengan hanya 2 jam. Harga tiket RM30 tapi dengarnya itu cuma harga promotion. Lepas habis promotion mungkin menjangkau RM40++. Siapa tahu, kan? ETS memang best dan sangat disuggestkan kepada mereka yang kesuntukan masa dan tak suka duduk dalam kenderaan lama-lama. Info lanjut sila tengok kat sini ye? :P

ETS yang masih cantik dan bersinar-sinar


Sesampainya kat Ipoh, terus pergi Gerbang Malam cari mercun dan bunga api. Gerbang Malam tu apa? Ha, kalau asyik nak terangkan semua perkara terpaksalah aku jadi promoter Bandaraya Ipoh secara tak berbayar. Hehe. Terberkira pulak. :P Gerbang Malam tu kiranya macam Petaling Street di Ipoh la. Buka pada malam hari dan menjual pelbagai jenis barangan. Yang kagum gila sebab dia menjual mercun secara terang-terangan tanpa menyorok. Gila hebat. Kat KL pun susah nak cari mercun. Haha~ Dan ini adalah hasil bermain bunga api pada malam raya. Bunga api memang di hatilah!

Selamat Hari Raya 2010*

Khas untuk Opah tersayang


Cool gila, kan? *wink* Anyway, pagi raya apalah lagi yang nak buat selain bersalam-salaman, makan, bergambar, dan makan lagi. Lepas tu pergi rumah yang wajib dipergi seperti rumah makcik-makcik kami dan makan lagi. dan bergambar lagi. dan bersalam lagi. dan tengok tv. Ini kan hari raya, itulah aktivitinya. kan?

Aktiviti bersalam-salaman sambil bergambar

Aktiviti bergambar di "set" yang lain


Tahun ni agak berbeza kerana di hari raya pertama kami pulang ke kampung. Selalunya pulang ke kampung di hari raya kedua tapi sebab rasa macam banyak sangat masa, maka kami pun bergeraklah ke kampung. Kampung di sini adalah kampung Umi. Tempat di mana nenek-nenek dan tok-tok saudara aku berada. Dulunya adalah tempat moyang-moyang aku dan tempatnya adalah di Parit, Tanjung Belanja dan Tepus. Selain melawat orang-orang kampung, aktiviti wajib adalah bergambar. Umi dan abah pun tak ketinggalan;

...dan korang masih tertanya-tanya di mana kami mewarisi sifat POYO itu...


Di malam hari raya pertama, kami semua cousin-mousin berpakat untuk tengok wayang. Walaupun perangai itu sangat tidak patut, tapi kami layankan je. bukannya selalu pun. Hehe~ Tapi, oleh kerana cerita yang ditengok tidak berapa nak menggembirakan hati dan naluri aku, dan oleh kerana terlalu banyak ayam berkokok di dalam perutku, dan tak kurang pula lembu yang asyik mengemooo maka aku pun terlelap-lelap semasa menonton Resident Evil. Ish3x.... Terlepas semua scene yang mengejutkan kerana terlelap. Yay~

Wentworth Miller adalah sebab utama saya menonton Resident Evil, takde sebab lain dah!


Itu baru cerita raya pertama saya. belum lagi cerita raya kedua, ketiga, keempat dan kedoploh. Belum lagi cerita pasal kami bermain boling di Ipoh Parade di hari raya ke-3. belum lagi nak cerita pergi open house Menteri Kewangan ke-2 di hari raya ke-2. Belum lagi nak cerita pasal saya yang dah mula bekerja di hari raya ke-4. Belum lagi nak cerita pasal saya beraya di rumah Arina dan juga open house kat rumah Shai. Eh, macam semua dah cerita je. Ha, itulah cerita raya saya. tengok gambar, lepas tu sekian.

Cuba teka siapa kami. :P

Beraya di rumah Menteri Kewangan, tapi takde bukti pun ini rumah menteri kewangan. Mungkin aku mereka cerita padahal tangkap gambar ni kat open house mana-mana tah. Haha~


Itu je lah cerita raya saya. Sekian. (again!)


by,
Aimi A.Z yang malas gila nak watermark semua gambar. Anggap je semua gambar adalah Copyright ye kawan-kawan...

4 comments:

Jutawan Internet said...

muntacool la gambar bunga api tu... raye tahun depan nak buat jugak laa..

Aimi A.Z said...

Takyah tunggu raya tahun depan. raya tahun ni kan tak habis lagi. hehe. yang penting kamera musti bagus. :p

Lovely Emy said...

cool gilerr lah gambar bunga api tu, baik buat watermark, gambar bunga api tu je lah, hihi, selamat hari raya.!!! :')

Aimi A.Z said...

hahaha. kenapa? ada niat ke? :P selamat hari raya. :P

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin