Saturday, September 18, 2010

Mulut Tempayan?

Ada ke orang yang tak tahu bahawa mulut tempayan itu bermaksud tidak pandai menyimpan rahsia? Semua orang tahu kot maksud mulut tempayan yang sebenarnya. Jadi, kalau korang tahu di kalangan korang itu ada mulut tempayan ataupun korang merasakan bahawa ada makhluk yang bermulutkan tempayan, maka janganlah korang bercerita apa-apa yang tak patut diceritakan kepada dia. Jangan jugak korang bercerita apa-apa (walaupun hal remeh temeh) kepada dia kalau korang takut rahsia korang didedahkan oleh si mulut tempayan. Jangan sekali-kali korang mempercayai dia yang korang rasakan sebagai mulut tempayan supaya korang tidak menyalahkan dia sekiranya rahsia korang terbocor walaupun sebenarnya bukan si mulut tempayan yang melakukannya.

Sumber dari Encik Google


Wahai manusia oi. Senangnya kau orang melabelkan orang dengan perkataan itu. Tak ke kau faham perasaan seseorang bila dilabel mulut tempayan? Tak ke kau sedar bahawa mulut tempayan pun boleh ditutup dengan dulang or kain yang besar? dan betul ke bahawa dia yang kau kata mulut tempayan itu adalah mulut tempayan yang sebenarnya? dan tak ke kau sedar siapa yang kau gelar mulut tempayan itu?

Mungkin betul dialah mulut tempayan yang sejati. Tapi, perlu ke kau guris hati dan perasaannya dengan melabel dia sebagai mulut tempayan? Dengan berkata di hadapan mukanya "Mulut Tempayan!" Bukankah si mulut tempayan itu sedar bahawa dia adalah mulut tempayan tanpa kau memberitahunya? Nasihat aku, jauhkan diri dari si mulut tempayan. Bercakap dengannya hanya bila perlu. dan jika tidak perlu, cukuplah untuk kau diam membisu dan tidak berkata sepatah kata dengan si mulut tempayan kerana takut segala rahsia kau dan segala cerita remeh temeh kau akan tersampai kepada semua orang. Kalau mahu lebih extreme, block dia sebagai friend kau di Facebook sebab kau merasakan dia mendapatkan info tentang kau di Facebook lantas mencanangkan pada semua orang tentang hal ko, like a typical mulut tempayan. Jangan salahkan si mulut tempayan tetapi salahkan diri sendiri kerana tetap bercerita kepada dia yang bergelar si mulut tempayan walaupun kau sudah tahu sejak azali bahawa dialah si mulut tempayan.


Sekian.


Nota kaki: Entri ini memang ADA kena mengena dengan mereka yang masih hidup. 


by,
Aimi A.Z si mulut tempayan...

3 comments:

nett said...

org yg bercerita kpd si mulut tempayan, dia lah yg bermulut tempayan sebenarnya, kan?

Anonymous said...

apa kes pulok nih?

Aimi A.Z said...

nett, sukalah kenyataan ko tu. haha~

cik/puan/encik anonymous, takde kes ape pon. sj je emosi. :P

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin