Sunday, December 12, 2010

Besar Dugaan Untuk Aku, Besar Lagi Dugaan Untuk Mereka

I'm struggling to finish up my master. Dengan thesis yang masih tak diterima panel, aku rasakan dugaan ini maha hebat dan tak tertanggung sekiranya aku tak dapat menghabiskan master dalam semester ini atau tak dapat menghabiskan master langsung. Tak dapat aku bayangkan kalau segala susah payah aku selama ini tak berhasil dan sekarang aku hanya mampu berdoa supaya thesis aku diterima dan aku dapat menghabiskan master dengan sempurna.


Tetapi, dalam aku meratapi nasib diri, baru aku sedar dugaan aku ini sangat kecil nak dibandingkan dengan dugaan mereka. Mereka yang dimaksudkan adalah keluarga makcik aku yang anaknya mengidap kanser. Menghadapi hari-hari menjalani kimo dan menunggu masa untuk pulih dan sihat sepenuhnya. Menunggu saat-saat badan dapat melawan sel-sel kanser dan menunggu saat-saat dapat meneruskan hidup seperti sediakala. Menunggu saat-saat segala yang dirancang dalam hidup akan dapat dilaksanakan. Menunggu dan terus menunggu sehingga tak tahu bila.


Aku insaf.


Sekarang aku sedar, apalah sangat dugaan aku dibandingkan dengan mereka.


...dan aku redha apa yang akan terjadi kepada aku.


Sebab aku tahu, hanya Allah Maha Mengetahui. Manusia merancang, tetapi rancangan Allah lagi besar. Siapa tahu apa yang telah ditetapkan olehNYA.


Jadi, janganlah kita meratapi apa yang terjadi kepada kita kerana kita tak tau apa sebenarnya hikmah di sebalik semuanya.


by,
Aimi A.Z yang berjanji akan menerima semuanya dengan hati yang terbuka, InsyaAllah...

4 comments:

PUANSTOBERI said...

kakak doakan yg baek baek saja utk Aimi..moga sumanya dipermudahkan ya.. dun risau risau sgt eh :D

Aimi A.Z said...

thanks kak reen. insyaAllah dipermudahkan.

nOniE said...

insyaallah...semuanya akan ok....
dengar lagu maher zain...best!!!bagi semangat untuk teruskan apa yang patut diteruskan....

Aimi A.Z said...

non. memang lagu maher zain inshaallah tu je yang buat aku sabar dan cool down. hari2 tak tau berapa kali dengar. tapi serius lebih dari sekali. :P

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin