Sunday, June 16, 2013

Engineer yang Busy

Berperasaan bersalah. Bersalah tak mengupdate blog tu tak berapa ada sangat Amboi! tapi berperasaan bersalah sebab tak menolong adik-adik lepasan SPM yang bertanya itu ini mengenai engineering itu yang lebih rasa bersalah. Alamak!


Macam ni ceritanya. Disebabkan entries aku yang lepas seperti Cabaran Seorang Jurutera, Nasihat untuk Bakal Engineer, dan Route to Professional Engineer Status; banyak queries yang aku dapat mengenai engineer dan engineering. Ada yang via email, ada yang via comments and ada jugak yang via Facebook's message. Yang via Facebook's message yang paling bermasalah sebab aku tak dapat notification message bila orang yang bukan kawan aku kat Facebook mesej aku kat Facebook. Maka, aku tak bacalah mesej daripada adik-adik yang mengharapkan si kakak ini. Sorry adik-adik. =)


Untuk menghilangkan rasa bersalah, maka aku jawab jugak soalan-soalan yang diajukan walaupun mungkin agak terlambat.


Dapat matrikulasi dan UiTM. Patut pilih yang mana?

Ini senang. Kalau dah dapat UiTM, baiklah masuk UiTM terus. Sebab? If masuk matrikulasi, nanti kena struggle and kena depends on result matrikulasi untuk dapatkan tempat di IPT. So, if dah dapat UiTM makanya korang dah selamat di situ. Lainlah halnya kalau korang hanya dapat matriks, makanya pergi jelah matriks.

Tapi korang kena ingat, bukan maknanya matriks tak bagus, cumanya atas sebab di atas lah. Tapi, setiap benda mesti ada baik buruknya. Baiknya matriks adalah, masa belajar korang kurang daripada masa belajar if korang masuk UiTM. Matriks selalunya 1 tahun + 4 tahun ijazah = 5 tahun. Tapi kalau UiTM 3 tahun diploma + 2.5 tahun ijazah = 5.5 tahun. Jadi, fikir lah sebaik mungkin. :D


Susah tak nak apply kerja dalam bidang ni?

Ini susah. Sebab? Ikut rezeki masing-masing. Course apa pon kita ambil, if bukan rezeki kita, bukan jugak. Maka, percaya pada rezeki, if dah ditakdirkan korang jadi engineer, akan jadi jugak suatu hari nanti. In the meantime, study hard and leave your future to Allah.





Makanya, jomlah ramai-ramai kita jadi engineer. Susah nak jadi engineer yang berjaya dan hebat, tapi engineer yang berjaya dan hebat memang menggagumkan. 


by,
Aimi Zubir yang baru perasan dah enam bulan tak update blog. Alamak!

No comments:

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin